Wednesday, September 30, 2009

Cerita raya 2009

Hari raya 2009 dah pun meninggalkan kite..insyaallah kalau panjang umur taun depan leh raye lagik..tp kalo ade rezeki biarlah taun depan aku raye bertiga lak..hehehe.

tahun ni giliran aku raye dgn family aku lak.ylah taun lepas dah raye dgn family hubby...mmg seronok raye kali ni..asik berjalan jek.dok kat umah pun mlm.aku gerak balik segamat ptg jumaat lepas kerja.plan asal nak gerak mlm kul 12 tp ntah kenape tibe2 jek hubby ajak gerak awal..mlm tu kami tido umah mak die tp lepas subuh dah siap2 gerak balik umah aku lak..yela banyak keje nak kena buat sehari sebelum raye..xkan nak berlengah2 lg.

mmg busy aku kat umah...pg tu aku anyam ketupat.pastu kupas bawang dan segala macam bahan utk memasak.hubby aku rajin lak nak tolong kupas bawang..bagus gak sbb aku dah pedih mata mase tu...dah siap segala bahan utk memasak..aku buat lak kek batik..opps terlupa lak nak amik gambar.busy sgt.ptg tu mak aku ajak keluar bandar kejap sbb ade brg nak beli...aku?aku xbeli pape sbb rasenye sume brg dah ade.

mlm lepas maghrib bermula aktiviti memasak juadah raye.aku jus masak rendang daging dgn ayam masak merah..mak aku lak buat sambal kacang...dah siap masak aku godek jap marble cheese brownies aku..xbape jadi sbb oven aku tu lain mcm sikit.dah masak kat tepi tp tengah xmasak lg..dah bercampur cheese dgn kek.tp rase mmg marveles...sedap sgt..hubby pun ckp sedap..sedara2 aku sume ckp sedap sgt..xpela.."walaupun rupemu tidak memberangsangkan tetapi rasemu tetap menjadi pujaan hatiku."Malam tu aku tido paling lewat sbb sibuk gosok baju nak pakai raye..org lain sume dah terbongkang tp aku dok terekedek2 gosok baju lg..


Inilah family aku...taun ni kami decide nak pakai baju biru gelap..aceli mule2 aku plan dgn hubby jek pastu aku ckp dgn mak aku..last2 mak aku pun follow pki baju biru sume..


aku dgn hubby la...masih berdua lg..boring gak raye aritu sbb ramai sgt yg tanye pasal baby..ade gak yg usap2 perut aku..aku?senyum jela..xpe2 aku akan berusaha lepas ni..hikhikhik


macam pengantin baru lak...


Lepas sesi barmaaf2an,kami terus bersiap gerak balik kampung abah aku.dekat jek kat labis.habis satu kampung kami round.raya pertama jek 9 rumah kami beraya..itupun ade yg xpegi sbb dah jumpe kat umah org raye..balik tu mmg lepakla...tp family mak long aku dah janji nak dtg..diorg sampai kul 10 mlm..kalo dah jumpe sepupu2 aku tu xsah kalo xbergosip..mmg cerita sensasi..

Raya kedua kami pergi ke kampung mak lak..kampung mak lg dekat..kat kuala paya jek..mule2 pegi umah mak long, pastu umah atok2 sedara...pas raye 4 umah, ujan turun dgn lebatnye..kami pun decide tuk pegi ke umah makcik yg sebelah umah atok aku. mak aku punye baju habis basah lencun sbb mase turun kete abang aku xpayung mak aku betul2..lame la lepak umah makcik aku tu.tp xkesah sbb mmg rapt dgn makcik aku tu..sempat gakla mkn tghri lauk udang galah..

sempat lg posing walupun dah balik umah...

raye ketiga lak kami pergi ke rumah kawan hubby..gerak dlm kul 1 lebih tp balik dah dekat maghrib.rumah yg kami gi raye?2 jek tp lamenye mengalahkan gi sepuloh rumah...hahaha.malam tu makcik aku dtg raye sefamily...merasa gak diorg sate ayam yg bapak aku buat..gambar sate?lg sekali lupe nak snap..

raye keempat kami sefamily raye ke keratong lak..pegi 2 rumah jek.aku lupe nak amik gambar raye keempat.lepas balik tu sepupu aku dtg raye lak

raye kelima siang aku keluar gi beli brg nak masak utk kawan2 nak dtg esok..mlm tu gi umah pakcik aku kat pemanis gak.lepas tu singgah umah besan mak aku..hubby lepas tu terus keluar main futsal..aku? tido le apelg..penat tu..

raye keenam,kawan2 aku nak dtg..mule2 2 org jek kompem tp last2 sume ade..mmg bestla raye kali ni sbb dpt berkumpul dgn kawan2 mcm mase sekolah dulu..cume bezanye masing dah berkahwin dan ade yg dah beranak pinak..kebetulan hari ni gak marhaban kat umah aku..bapak aku volunteer nak masak mee saadiah utk org marhaban..so aku xyah la masak spageti yg aku plan sbb bapak aku dah masak..mcm mane rupe mee saadiah tu?mcm mee rebus tp rase die lainla..aku pun xtau nak citer sbb aku langsung xtau resepinye..xpe nnti aku kecek resepi kat bapak aku.gambar lupe lg nak snap...


inilah gambar kami semua..yg duduk baju biru tu adik ayu n baju merah tu anak sedara shaz.





inilah kami...wanita2 ayu..chewah..ayu dgn ain dah jd ibu..izan bakal ibu..aku dgn shaz?masih terus berusaha.."kite tgk sape yg kena...."hahahaha




lepas raye rumah aku, pegi lak umah ain..pastu umah izan..suami izan belanje KFC gara2 kitorg dok bercerita psl iklan KFC tu..ala yg "mak jemput dtg raye rumah. no 3 jln batu kampung badak." iklan tu la menyebabkan kami dpt mkn kfc percuma hari tu...terima kasih ye kamal!

lepas umah izan kami ke umah ayu dan akhir sekali ke rumah shaz..kat umah shaz mkn mee bandung lak...kenyang betul haritu dgn mkn2..dan malam tu aku ke rumah mak mertua raye dgn deme lak..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...