Thursday, September 17, 2009

Mee Hailam dan Penang Char Kuey Tiow

mlm selasa aritu aku buat mee hailam utk berbuka..mmg sedap..hubby mkn bertambah-tambah...seperti yg aku kate,mee hailam adlh signature dish atau trademark aku..mmg ramai yg memuji bile mkn mee hailam aku ni...setakat ni aku mmg xpenah suke mee hailam kat kedai sebab xsedap..baik buat sendiri..


inilah mee hailam yg aku buat hari tu..sayur aku letak carrot dgn sawi jek..kalo ade kobis bunge aku campak gak tp xde stok..



Mee Hailam

bahan2
300 gm mee kuning(nak tukar mee lain ikut suke korg)
2 ulas bawang putih(tumbuk)
1 inci halia(tumbuk)
lada sulah(ikut suke byk or sikit)
10 biji cili padi(ketuk)-xsuke pedas kurangkan or xyah letak lgsg
sos tiram
kicap manis
sayur2an(ikut suke-sawi,carrot,cauliflower)
daging/ayam
sotong/udang(nak letak sume pun boleh)
fishcake(kalo nak letak)

cara2
1.tumis bahan tumbuk.kemudian masukkn sos tiram dgn kicap.tambah air utk kuah.
2.masukkan lada sulah,daging/ayam,sayur2 keras spt carot dgn cauliflower tu.
3.bile ayam dah masak masukkn sotong/udang,fishcake dan sawi.
4.kalo dah masak blhla diangkat

p/s: kalo suke kuah pekat blh masukkn bancuhan tepung jagung sedikit..kalo aku mmg xde stok tepung jgg so xletakla..mmg suke kuah byk

Malam semalam aku buat penang char kuey tiow...resepi aku amik drpd Che Iza myresepi..terima kasih ye...mmg sebijik rase mcm kat kedai..cume semalam ade sedikit kurg sbb xde lada jeruk...nak buat lade jeruk sendiri mmg membazir le..



Char kuey tiow ni kena mkn terus lepas msk sbb nnti die kembang xsedap...alkisahnye pg tadi aku patutnye bgn awal sikit utk msk char kuey tiow buat sahur tp aku teroff alarm tepon..makenye pg tadi aku dgn hubby xmakan sahur..



Char Kuey Tiow(utk 2 org)

bahan paste
200gm udang
250ml air
4 ulas bwg putih(tumbuk)
6 sb sos tiram
3 sb kicap manis
3 sk kicap pekat
1 sk petis udang
2 sk garam(kalo sos tiram dh masin kurgkn jd 1 sk)
1 sk gula
2 sb serbuk pati bilis/udang

bahan kuey tiow
300gm kuey tiow
kerang
2 sb lada boh
2 biji telur
daun kucai dan taugeh

cara2
1.rebus udang smpi separuh masak.kemudian keluarkan.masukkn semua bhn paste dlm air rebusan udang dan biar sampai pekat.(paste ni boleh simpan dlm peti dan guna 2-3 kali lg)
2. tumis lada boh sampai garing.kemudian masukkn 5 sudu besar paste td.masukkan air utk kuah(ikut suke-kalo suke byk kuah letak lebih).masukkan udang dgn kerang.bile air mendidih, masukkan kuey tiow, kucai dan taugeh.
3. pecahkan telur..kacau sebentar dan bolehla diangkat.

p/s: masak dgn api besar..masak ni xlame..xsampai 5 minit..mcm kat kedai tu..


ini lak kuih2 yg aku goreng...semuanye frozen.tggl masak jek...mls dahnak g bazar sbb tau byk yg dah tutup...so goreng jek kuih sendiri..

Rasanye ini adalah entry aku yg terakhir sebelum raye..insyaallah panjang umur kite jumpe selepas raya..di kesempatan ini aku nak ucap SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN buat pengunjung blog aku dan kawan2 aku...xlupe juge utk keluarga aku dan keluarga mertua serta saudara jauh dan dekat...buat suamiku,sayang ucapkan SELAMAT HARI RAYA..Sory kalo ade terlebih dan terkurang..Sayang sayang Abang!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...