Monday, November 29, 2010

Menggigil..kesinambungan

Tadi aku dah bagitau nak cerita pasal apa yang berlaku semalam kan? angguk sekarang! Kalau tak takmo cerita..

Okay disebabkan korang angguk so akupun ceritalah. Semalam aku plan nak pergi MAHA.. Alah pameran pertanian tu.. So pagi-pagi dah bersiap-siap..Mak aku dengan anak-anak sedara aku dengan abang aku pun dah bersiap. eh apasal tibe2 mak aku masuk dlm cerita ni? hehe lupa nak cerita yang mak aku ada kat rumah aku sekarang.. Saja datang bawa anak-anak sedara aku jalan2 KL..Tu yang nak bawa pergi MAHA tu.. Sebelum mandikan Kasyah semalam, aku bagila ubat batuk dengan selesema kat die sebab selesema die dah mengeluarkan hingus pekat dah..

Lepas makan ubat, suamiku pun bukakla baju kasyah sebab aku nak mandikan and tibe2 jek suamiku cakap Kasyah punya bibir menggigil macam sejuk..Aku bajet mesti sebab ubat tu sejuk and baju dah bukak. So akupun mandikan Kasyah. Mandi air suam tapi entah kenapa Kasyah terus menggigil-gigil.. Okay mungkin die sejuk sebab air tu tak la panas sangat.. So aku mandikan pun ala kadar jek..Pass Kasyah pada suami soh die pakaikan baju aku lak terus mandi.. Siap mandi and pakai baju, Kasyah makin menggigil... Menggeletar bibir die dengan muka macam tak tahan sejuk padahal hari panas and aku sendiri berpeluh-peluh.. Okay aku dengan suami dah mula saspen... Kitorang dah asik tanya, "dik, kenapa ni?Adik..Adik.." serius semalam memang rasa akupun menggigil sama sebab dah panik tengok keadaan Kasyah.. Suamiku peluk Kasyah dan aku terus capai selimut dan selimutkan die tapi die tak berhenti menggigil... Aku nak menangis pun ada tapi masih boleh terus berfikiran waras.. Kebetulan mak mertua aku ada (semua ahli keluarga suami ada sebab dtg tengok sepupu suami operate kanser) suruh mak mertua ku tengok...mak mertua aku gosok-gosok tangan die and mak mertua ku cakap eh takde papela meaning die bukan kena serangan sawan ke ape ke...

bile Kasyah dah berhenti menggigil badan die terus panas.. Rupanya die sejuk sebab nak demam.. Tibe2 aku teringat kalau aku nak demam pun aku mesti sejuk menggigil secara tibe2.. Masa tu hati masih tak tenang sebab Kasyah dah demam pulak... ni first time Kasyah memang betul2 deman sebab sebelum ni ala-ala jek..So sebelum keluar ke MAHA kami singgah ke klinik. Kompem Kasyah demam... alahai kesiannya anak mama.. Doktor tanya semalam pergi mana. and actually semalam langsung tak keluar rumah..jejak tanah pun tak...

SO semalam planning nak pergi MAHA tak jadi kami terus pergi shopping barang dapur kat MYDIN USJ.. At least Mydin tempat tertutup so takla kena panas.. Kalau pergi MAHA takut melarat lak deman Kasyah. Alhamdulillah balik ke rumah petang semalam Kasyah dah makin sihat.. Dah tak demam dah. Badan pun dah berpeluh-peluh so malam tadi die tido pukul 11 sebab sibuk nak main...

Kalau korang rasa kejadian ni biasa tapi bagi aku yang pertama kali ni memang sangat menakutkan.. tengok muka Kasyah yang menggigil kesejukan dan bibir yang sedikit biru. buat aku jadi tak keruan.. menggigil rasa tangan aku ni masa dukung die...Ah takmo lagi laluinya...takut...bile teringat hal semalam ni pun rasa nak menangis pulak...

1 Magic Words:

LennMommaChubby said...

Semua ibu pasti akan melalui pengalaman mcm ini.. Tapi jarang2 ada ibu yg dapat menghadapinya dengan tenang. Mesti panik, nangis, takut yg melampau, etc... Aku tabik la dengan u...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...