Sunday, February 13, 2011

Kari Meletop ala Anne

Entry ni special request by my bestfriend... Die taklah soh letak dlm blog tapi saje jek aku nak letak... Senang sikit kalau die nak copy...hehehe.. Kari ni hasil usaha try n error aku selama aku berkecimpung dlm dunia masakan ni..ecececeh.. Macam chef jek berkecimpung konon.. Sebelum ni aku punya kari memang tak best. Aku sendiri rasa aku punya kari tak best. So setelah banyak kali cube try test akhirnye aku dah dpt buat kari yang menepati citarasa aku.. Meletop tu....

Kari Meletop Ala Anne.



Bahan-bahan

Ayam/Daging/ Ikan (ikut suke)
1 biji Bawang sederhana besar (hiris nipis)
1 ulas Bawang putih (hiris nipis)
2 ulas bawang merah (kisar)
2 ulas bawang putih (kisar)
1 cm halia (kisar) *kalau masak guna ikan tak yah letak.
1 sudu besar cili boh (ikut suke)
1 biji tomato
1 sudu teh halba campur (tumbuk kasar)
Rempah 4 sekawan
3 sudu besar rempah kari pedas (aku guna Baba's)
2 biji kentang
bendi/terung (optional)
asam jawa/asam keping (ikut suka)
Garam

Cara

1. Tumis 4 sekawan dan halba campur. Kemudian masukkan bawang hiris. Tumis hingga naik bau.
2. Masukkan cili boh, dan bawang kisar serta serbuk kari yang telah dicampur air. Tunggu hingga pecah minyak.
3. Masukkan ayam, tomato, kentang dan air. Air ni agak2la ye. Kalau suke cair letaklah lebih. Tunggu hingga mendidih.
4. Bile semua dah masak, masukkan asam dan sayur... Kemudian masukkan garam secukup rasa...
5. Okay dah siap...


Lain orang lain caranya. in cara aku dan aku suka dengan hasilnye. Memang marveles.. tak caya? tanya aku...hehehe..

5 comments:

AiDa AzRyN said...

wah... thanx 4 sharing.. :)

azzey said...

Perghhhhhhhhhhhhhh...tgk gbr pun dh terliur nih....

myazuluv said...

>> takde pkai santan?

AnneRaini said...

aida:sama2

azzey: cubalah. kalau sedap bgtau tapi kalau tak sedap diam2 sudah..hahaha

azu: ini kari mamak..takde santan punye...lg best dari kari santan..

myazuluv said...

>> okehh, rasa cam nk try..tak penah lagi masak kari seumur hidup ni..hope menjadik..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...