Thursday, March 31, 2011

Mengajar anak mengunyah

Ini bukan tips tapi aku nak mintak tips dari korang yang pakar. Si Kasyah dah ada 6 batang gigi dah sekarang. 4 batang gigi atas dan 2 batang gigi bawah. tapi masalahnya aku rasa Kasyah tak pandai nak mengunyahlah. Semuanya dia bantai telan jek. Aku ni nak lah ajar die makan benda2 yang keras sikit memandangkan gigi dah banyak tapi tak berani nak kasi.

Haritu aku bagilah biskut farleys tu tapi aku hancurkan kasar2. Die terus telan tanpa kunyah. Hah nak tercekik dibuatnye. Uwek uwek die nak muntahkan biskut tu. The same thing happen masa die makan epal. Bukan aku bagi tapi Kasyah ambil tanpa izin. Aku tengah beli buah kat pasar malam entah bile masa entah si Kasyah ni amik buah epal tu. Tengok2 die syok punye gigit buah tu. Nak bagi balik rasa tak patut pulak sbb Kasyah dah gigit. Tanya kat budak yang jual tu, bape harga epal sebiji. Last2 die bagi jek. Kasyah..kasyah..notti tau. So si Kasyah ni gigit epal tu dan terus telan tanpa kunyah. Mau tak tercekik. Uwek uwek lagi die nak buang epal kat tekak die..

So sekarang ni aku serba salah nak bagi die makan benda keras2. Aku bagi bahulupun die telan terus. Geram gak sebab die tak nak guna gigi die tu. tapi kalau menggigit tangan orang bukan main lagi. Sakit wooo...

Kawan2..macam mana nak ajar anak mengunyah yek? Sesapa yang ada tips tu bolehlah kasi..Gigi bawah die pun nampak macam nak bertambah dah..heheh

daaaa... (jasamu dikenang)

5 Magic Words:

azzey said...

tak tau nk bg pendapat camnme...dh lupa dh coz anak dh besor dh 14 tahun...hu3...

NaNaSaHiR DaTaNg KoMeN.. said...

so sweet..heheheh nnti senyum nk tunjuk gigi jer...heheh

Mama Gee said...

wahh bulelah terai nnti..

Eira Nazhan said...

anak awk dah bpe bulan
anak saya dah setahun masih x pandai menguynyah lagi wak

AnneRaini said...

masa ni umur die dah 9 bulan lebih.. ada budak baya die selamber jer mkn nugget ayam.. tp skrg dah 2 thn lebih so dah pandailah mkn.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...