Wednesday, October 12, 2011

Panggilan Haji...Labbaikallah...

♫Panggilan haji.. telah tiba lagi.. ♫menunaikan ibadah.. panggilan baitullah..♫tanah suci Mekah.. ya Makkah tulkaramah♫

*Antara bait2 lagu panggilan Kaabah nyanyian Nor Asiah Jamil...


Malam ahad yang lepas aku berkesempatan untuk hantar makcik aku pergi haji. Makcik aku ni kakak kepada mak aku... Alhamdulillah dapat jugak makcik aku pergi haji tahun ni. Mereka semua gerak dari kampung pukul 11 pagi tapi mak aku dgn pak ngah lepak umah aku dulu. Mak long pulak lepak rumah anak die.. Cume cik dgn family je yang terus ke Kompleks Tabung Haji kat Kelana Jaya...Lebih kurang pukul 7 malam barulah aku dgn mak sume gerak ke Kelana Jaya sbb menunggu laki aku balik kelas.

Suasana kat sana memang meriah. Ramai betul orang sama2 nak hantar orang naik haji. Yelah yang nak pergi hajinye sorang dua je tp yang ngantornye dah mcm rombongan cik kiah..hihihi.. Biasalah tu...

Makcik dan pakcik aku... Gambar ni aku cilok dari fb sepupu aku... Alhamdulillah ketika aku tulis entry ni makcik aku dahpun berada di Madinah. Semoga semuanya selamat dan berjalan dgn lancar...Sempat juga aku titipkan doa untuk makcik aku doa kat sana..hihihi

Sedara mara yang ada malam tu... Selain adik beradik, ada jugak sepupu sepapat, anak sedara, cucu semuanyalah... Berkampung kami semua kat sana..

Yang tido lain, yang baring lain, yang makan, yang sembang, semuanya cukup kooo...

Sepupu-sepupuku... Yang tudung hitam tu dah tak available tp yang tudung cekelat tu masih kosong lagi..hahaha jangan marah ah kak lot sbb kite dah bgtau nak glemerkan kak lot dlm blog ni...huhuhu.. Sape nak berkenalan leh email aku..hahahahaha....

Sepupuku juga..Anak makcik aku yang belum apa2 dah sedih dah.... Jadi bahan gurauan kami jek budak ni..kesian die...

Tiga dara pingitan.. eh, dara ke??? Perasan sungguh mak orang ni... Aku dgn sepupu2 aku ni mmg rapat sbb dulu ms tingkatan 6 aku dok kampung dgn mak long aku...tp kami mmg dah rapat sejak kecik... Diorang gi jalan2 jek mesti aku menempel jugak nak ikut...

Sempat lagi tu bergambor..yelah bukti aku ada di saat ini okay....Lagipun ini bukti aku dah kurus..(ada kena mengena ke???)

Aku lagi...aku tau korang mmg suke tgk muke aku je kan???? Jawab dgn jujur...huahuahuahua...

Mak dgn abah aku yang berdiri tu.. Ntah apa yang diorang bincangkan...Nasib baik ada abah aku sbb dielah yang jaga Kasyah dan layan Kasyah masa ni... Anak akukan baik..mana reti diam satu tempat jek...huhuhu

Sesi bersalam-salaman mengucapkan selamat jalan pada makcik dan pakcik ku... Sesi ni juga boleh dikatakan sbgi sesi meruntun jiwa sbb masing2 sebak.. Aku jek maintain...:p

Cik bersalam dgn kakak sulungnya....

Giliran aku pulak.. Serius aku maintain jek sbb Kasyahlah yang sibuk nak turun melepaskan diri.. Tak feel okay... Sempat cakap selamat jalan dan semoga semuanya selamat jek tau...Masa cik bersalaman dgn anak2nya mmg kitorang yang berdekatan numpang meleleh air mata sekali.. Mana taknya sepupu aku boleh menangis beria2 sambil cakap "kakci sayang mak..ampunkan dosa semua....bla..bla..." aku dgn sepupu2 aku yang lain yang berdiri betul2 belakang diorang dah tak mampu nak menahan sedih dah...Tergelak2 kitorang sambil air mata mengalir.. Gelak2 tu nak kaber jek supaya tak terus menangis mengongoi tak hengat dunia... Penat aku maintain tau...huhuhuhu

Saat2 diorang dah nak masuk ke dalam kompleks dah... Masa ni berkumandanglah laungan Labbaik allahhuma labbaik...labbaikala syarikalakalabbaik..innalhamda wannikmata..lakawalmulk lasyarikalak..sayu jek dengar laungan tu....

Bila makcik aku dah masuk so kamipun beransur2 balik.. Mak dgn abah aku naik kereta dgn pakngah aku so diorg terus balik segamat malam tu jugak...Takmo tido umah aku sbb minggu ni diorg nak dtg KL lagi sbb anak pak ngah aku nak bertunang... Aku sampai rumah lebih kurang pukul 11 malam... Terus lepak tido sbb Kasyah pon dah tido dlm kereta..

daaaa.......

p/s: tgok org gi haji terasa cam nak gi haji jugak...Insyaallah suatu hari nanti...

8 Magic Words:

nuyui a.k.a miss YUI said...

adek gak pkck sedar p..

sedih lak...

moga ada seru utk kt plak yer..

SweetLikeWhat said...

teringinnye nak pergi..insyaAllah satu hari nanti...

ainnoraini said...

bile la nak kesane ye...

Mamamya said...

dah lama x merasa pengalaman m'hantar sdra mara pi haji ni...rasanya last masa anta pak long akak 16 tahun yg lps...

@izY@N said...

anne yg pakai bj hijau tudung putih tu cm kenal je..dia ada akak duk pahang ke?

AnneRaini said...

tu adik sepupu aku..akak die duk kuantan....akak die sebaya kitelah..

@izY@N said...

akak dia nama azie kan anne??kerani sekolah kan..hubby dia polis kan??

AnneRaini said...

haah...ko kenal kat ner?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...