Tuesday, January 31, 2012

Asam pedas ayam, tom yam campur dan cendawan goreng

Sejak due menjak ni, blog aku dah macam blog masakan dah..hehe asik letak gambar makanan jek.. tapi sebab dah nama blog aku suka hati maka memang sesuka hatilah isi kandungannya.. Jangan marah haa..

Asam pedas ayam ni aku masak hari ahad lepas. Dah tak tau nak masak apa so aku masak jek asam pedas. Jangan tak tahu, asam pedas ni feveret pak mertua aku. Kalau aku balik umah die, menu ni jelah yang selalu mak mertua aku masak... hahaha. Pak mertua aku, hari2 makan asam pedas pon takpe...huhuhu. Eh, korang nak resepi ke? rasanya asam pedas ni semua orang tahu masak. So aku malaslah nak taip resepi. Kalau ada yang mintak baru aku buat tapi rasanya semua orang terer masak asam pedas..

Cume satu tips untuk masak asam pedas yang power iaitu jangan lupa letak belacan. Itu yang membuat asam pedas jadi mengancam. phewwww..

Tom yam pulak aku masak hari jumaat minggu lepas. Saja je sebab aku teringin nak makan tom yam. Yang ni pon rasanya ramai yang tau masak. Alah guna jek paste tom yam tu. Cume untuk mendapat tom yam yang sedap dan agak pekat, campurkan dgn sos cili. Serius tom yam korang akan jadi sedap mcm kat kedai. tips ni aku dapat dari resepi dalam surat khabar. ternyata tak mengecewakan.

Cendawan goreng rangup yang sangat sedap dan digemari oleh seisi keluarga. Buat cendawan goreng ni hari ahad dan semalam sbb aku beli sebungkus besar cendawan. Meh sini aku bagi tips macam mana nak buat cendawan goreng yang rangup.

Cendawan ni korang siatlah kecil2 atau senang cerita ikut suke. Lepas tu basuh hingga bersih. Selepas basuh, perah cendawan tadi dgn tangan. Perah macam ko perah santan tu untuk buang air yang terperap dalam cendawan tadi. Lepas tu, tuang tepung goreng ayam (any jenama) dan gaulkan dalam cendawan. Aku campurkan juga dengan tepung goreng rangup yang boleh korang beli kat pasaraya. Dah salut sebati dgn tepung, goreng cendawan dalam minyak yang panas. Hasilnya cendawan tadi akan jadi rangup dan sedap...walllahhh.

p/s:untuk resepi penuh, request ler dulu tapi bergantung juga pada mood rajin aku...hikhikhik

5 Magic Words:

nuyui a.k.a miss YUI said...

sedapnya..terliur tgk ni..sjaa toi..

Qhaifa Nur said...

sedapnya..
suka cendawan goreng..

ezarn said...

sonok tgk ong boleh msk mcm2 ni...huuhu

fatin amalina husna said...

teringin tp x berkesempatan..huhu..

AnneRaini said...

ezarn:sume org leh masak cume rajin dgn tak jek..hikhik..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...