Wednesday, January 18, 2012

Kuih keria

Ini projek hujung minggu. Sama hari dgn aku buat tauhu poket tu. Entah kenapa rajin pulak aku buat kuih untuk minum petang. Ni pun bukannya sbb rajin sangat tapi sebab nak menghabiskan keledek rebus yang aku rebus utk sarapan pagi. Ngadakan pi rebus byk2 sape suruh.haha. Aku beli keledek manis masa aku pi Kluang kenduri kawen sepupu aku. Sebelum balik haruslah singgah Air Hitam dulu. Banyak pulak keledek manis kat sana tu yang aku borong tu (eleh beli RM10 borong bendenyerr). Jom semak resepi yang senang bangat ni.

Kuih keria

Bahan2
500 gm keledek (rebus hingga empuk)
1 cawan tepung gandum
secubit garam
gula

Cara2.
1. Lenyek keledek yang telah direbus tadi. Biarkan sejuk sedikit.
2. Masukkan tepung sedikit demi sedikit sampai jadi doh. Agak2lah ye jangan sampai terlebih tepung pulak. Oh ya, masukkan juga garam sedikit.
3. bentukkan seperti hingga habis.
4. Goreng kuih hingga masak.
5. Untuk salutan gula pula, masak gula dalam kuali dgn sedikit air. Bila dah spekat masukkan kuih tadi. Kacau hingga sebati dan tutupkan api.
6. Teruskan mengacau kuih hingga gula kering dan kuih tidak melekat. Siap.

Inilah kuih keria aku sebelum di goreng. Dapatlah 16 biji. Puas makan.

Setelah digoreng tapi sebelum disalut gula.

Kuih keria yang sudah siap. Tapi aku salut gula ni tak berapa jadi sbb gulanya sikit. Patutnye letak dlm 4-5 sudu gula kot. Tak kesahlah yang penting sedap jugak..haha.

p/s:keledek ada lagi dlm almari dapur. Ntah bila nak buat kuih ni lagi..

9 Magic Words:

nuyui a.k.a miss YUI said...

sedap2..lama xmkn.

Mama Gee said...

naperlah tak nganto sepiring kt akak... :)

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

mehh lerr bagi moon rasa kuih tu...hehehe

wahida said...

lama tak makan keria..terliur aku nok tgk n3 ni...

adarnadzmie said...

keria yng sedappp...nak jugak boleh??..hehe

deardearyhaty.blogspot.com said...

hamboii..sodappnye..:)

gadisBunga said...

makan panas2 ni layannnn!

AnneRaini said...

kak gee: jom pindah presint 15 jom. dah jadi jiran baru leh antar sekuali..hikhikhik

moon: boleh bagi moon tp rasa jeles jelah..hahaha

wahida: eii, gi lap air liur ko yg meleleh tu.. :p

AnneRaini said...

adarnadzmie: bleh tp dah selamat dilaburkan...hihihi

GB:memang layan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...