Monday, June 25, 2012

Kari Kepala Ikan Nyok Nyok

Selamat pagi semua... Harini aku nak berkongsi resepi kari kepala ikan nyok nyok pulak. Ikan ni bukan aku beli kepala sja tapi aku beli seekor yang agak besar. Tapi germa betul dgn mat bangla yang jual ikan ni. Aku kata belah dua jek die pergi porong kepala tu. Dahla senget pastu tinggal isi sikit jek kat kepala. Hampeh betul. Terpaksa masak dgn isi sekali. Plan nak buat kari kepala ikan saja tak menjadi..






See.. Nampak tak kepala ikan aku semata2 kepala. Isi pun ada skit jek. Tak puas tau.


Kari Kepala Ikan Nyok Nyok

Bahan2
kepala ikan nyok nyok(sederhana besar)
1/2 biji Bawang besar (hiris nipis)
1 ulas Bawang putih (hiris nipis)
2 ulas bawang merah (kisar)
2 ulas bawang putih (kisar)
1 cm halia (kisar)
1 1/2 sudu besar cili boh (ikut suke)
setangkai daun kari
1 biji tomato
1 sudu teh halba campur (tumbuk kasar)
3 sudu besar rempah kari
bendi/terung (optional)
asam jawa/asam keping (ikut suka)
Garam
air

Cara

1. Tumis halba campur, daun kari dan bawang hiris. Tumis hingga naik bau.
2. Masukkan air dalam rempah kari untuk dijadikn pes.
3. Masukkan pes kari, cili boh dan bahan kisar. Tunggu hingga pecah minyak.
4. Masukkan air. Air ni agak2la ye. Kalau suke cair letaklah lebih. Tunggu hingga mendidih..
5. Masukkan ikan dan sayur (kalau ada)... Kemudian masukkan garam dan air asam...Rasa masam masinnya.
5. Tunggu hingga ikan masak. Okay dah siap...


Aku suka ikan nyok nyok ni sbb isi die lembut. Kalau pergi pasar lagi definitely aku akan beli ikan nyok nyok ni lagi. Sedap.

(edited version sbb ini ikan nyok2 bukan jenahak..dlm resepi tulis jenahak sbb resepi copy paste dari kari ikan jenahak kat sini.)

p/s:Esok besday aku..hikhikhik

10 Magic Words:

nuyui a.k.a miss YUI said...

fuhh.. nsb bek bkn pggemar kepala ikan..hihi.

wahida said...

perghhhh...aku suka kepala ikan nok...ikan nyok2 ni mmg feveret aku kalau dibuat kari kepala ikan...lagi satu kepala ikan mayong...perghhhhh....

mantop!!

sekarang aku dah terliur...aku salahkan ko dlm hal ni...huhu...

nur anis said...

perghh..dapat kat saya ni..memang licin lah..

Mamamya said...

ikan nyok2 tu ikan jenahak ke anne? akak selalu buat asam pedas jer...

Mama Gee said...

inilah kali pertamanya tau kewujudan ikan nyok2 ni...
hehe lawaknya nama dia...

Mama Gee said...

laaaaaaa bila baca kt resepi tu...nampak ikan jenahak pulak...ikan yg sama ke tu? nama manja ikan jenahak ke? hehee

mrs adam said...

ikan nyok2 tu ikan ape?tak penah dgr pun.hee

AnneRaini said...

wahida:aku tak bersalah..:(

nur anis:sib baik tak dpt kat awak..hahaha

AnneRaini said...

mamamya:ikan nyok2 tu ikan nyok2lah..terlupa nak edit resepi tu sbnrnya...ada jek kat pasar kak. Sedap tau ikan ni sbb die lembut.

AnneRaini said...

mamagee:sy pon tau sbb selalu gi pasar borong selangor..eh ikan ni sedap tau.

fieda:cer try beli dan masak..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...