Wednesday, July 25, 2012

Kenangan Puasa dulu-dulu

Salam ramadhan hari ke5. Puasa tak? Mesti ada yang tengah kunyah cekedis skrg ni. Aku tau korang tak pose..hehe. Bila dah besar ni mesti kadang2 kita teringat kenangan masa kita kecik2 dulu. Setiap orang ada kenangan masing2kan. Hari ni tetiba aku teringat kenangan berpuasa masa aku darjah 2 umur 8 tahun.

Masa tu hari pertama puasa. Biasalah Johor kan cuti 1 Ramadhan so haritu tak pergi sekolahlah. Aku macam biasa kalau cuti sekolah mesti merayap rumah jiram punye gi main. So pagi tu lepas bangun tidur akupun pergi rumah jiran depan rumah. Kawan2 semua tengah berkumpul sambil borak2. Kawan2 ada yang dah besar ada yang sebaya. Sedang plan2 hari ni nak main apa, aku terpandang pulak buah jambu batu cantikkk punye dok ada atas pokok. Terus minta seorang kawan aku yang dah besar sikit untuk ambilkan. baik hati die sbb ambilkan buah jambu. Dapat jek kat tangan terus aku ngap dgn rakusnya. Yelah baru perasan sblm kuar tadi aku tak sarapan.



Yang hampehnye, kawan2 aku sume pakat dok gelak kat aku bila aku makan. Akupun pelik bile masing2 pandang aku senyum2 gelak2. "Apsal?" sorang pon tak nak jawab. Makin kuat gelak adalah. Ah, lantaklah baik aku makan. Sampailah aku habiskan jambu tu sorang pon tak bagitau aku haritu puasa. Woi, aku puasalah. Aku bangun sahur tau. Korang tau tak bila aku sedar yang haritu hari puasa? Bila aku balik rumah tengahari tu nak makan nasi. Bila mintak nasi kat mak, die kata harini puasa. Aku terus "eh, tapi tadi akak dah makan jambu" Hahaha tak pasal2 aku tak jadi puasa dan terus makan nasi tengahari. Gitulah kawan! Bukan nak bagitau kawan ko yang terlupa ni haritu puasa. Nasib baik I kecik lagi tau.

So masa umur 8 tahun kompemlah aku tak puasa penuh. Dah darjah tiga baru dapat puasa penuh tau. Puasa best sbb bapak aku bagi RM1 sehari kalau puasa. Kaya aku sbb singgit tu besar nilainya masa tu.

Korang ada pengalaman puasa masa kecik2?

p/s:Nak buka puasa kat mana ye malam ni???

8 Magic Words:

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

hehe kalo teringat kenangan masa kecik2.. mmg kelakar je rasa... letih puasa tu..mak aii..

kejenyer tido je... sekejap2 tgk jam... hehe

nuyui a.k.a miss YUI said...

haha,ingt lg.time jht dlu.. smbil amik air smbhyg,leh plak minum air paip..ya ALLAH, teruk toi kck dlu!

Nieyl said...

hihi~klu pk balik..kelakar...penah la dlu2..amek rambutan makan bawah katil bilik mak...hehehe

Qhaifa Nur said...

aduh kenangan mas kecik hampir2 nak lupa....
kalau ingat balik indahnya rasa......

mrs adam said...

kenangan pose saya ialah jual kad raya depan umah ,pas tu ada gak arwah ayah jual bunga api+mercun,tapi bunga api n mercun tu simpan dlm bonet kereta.haha

wahida said...

aku dulu suka minum air paip curik2...haha...

FiZ said...

hehe..saya pon tingat time kecik2 dulu.posa sebab tok/nenek janji nak bagi rm50 kalo posa penuh.macam ape je kan,..

Mamamya said...

heheeee...klu ingat2 zaman kecik2 dulu mmg byk kenangannya anne...citer anne pun penah juga berlaku pd akak.. :) ye lah hari pertama mmg masih lupa2 ajer...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...