Thursday, October 11, 2012

Siakap stim limau

Sekejap jer dah khamiskan? Esok jumaat pastu cuti pastu minggu depan pastu weekend pastu keje lagi seminggu pastu cuti raya haji..yeyyy. Berapa banyak pastu daaaaa?? Entah kenapa hari ni mata aku ngantuk bebeno. Nak kata tido lambat, memang lebih lambat daripada biasa. Alah setengahjam je pun. Tapi ngantuknye mcm aku tido 2-3jam je. Over tau.

Hari ni nak letak gambar siakap stim limau yang aku buat Jumaat minggu lepas. Kebetulan weekend tu pergi Carrefour, ikan diorang baru sampai. Pastu siakp ni baru RM6.80 sekor tu yang sambar tu. Err korang nak resepi ke sbb aku pakai campak2 jer. tapi terlebih masam lah pulak..hehe.Tapi aku kasilah jugak sbgi panduan. Pandai2lah korang ejas.


Siakap stim limau

Bahan2
Ikan siakap
5 biji perahan limau kasturi (patutnya guna limau nipis tp aku takde stok)
Sedikit perahan lemon (saje letak sbb ada lemon kat umah..hehe)
10-15 biji cili padi (ikut suka nak letak byk mana. Hiriskan)
1 inci halia (hiris halus)
2 biji Bawang putih (ketuk/cincang)
1 batang serai (ketuk)
1 helai daun limau purut
1 sudu sos ikan/nampla
garam

Cara.
1. Lumur garam pada ikan dan biarkan. Jgn letak byk sgt sbb nampla kang masin.
2. Campurkan semua bahan lain dlm bekas dan rasalah masin masamnya. Adjust dulu sblm tuang atas ikan.
3. Dah ok boleh amik ikan letak dalam bekas sesuai dan tuang semua bahan tadi.
4. Kukus lebih kurang 15 minit atau hingga ikan masak. Siap.

Sebab nak amik gambar, terus letak hirisan lemon atas ikan..hehe

Dinner malam tu. Siakap stim limau, kailan sos tiram dan cendawan goreng rangup.. Alhamdulillah kenyang...

p/s:harini pakai baju baru..hehehe :p

8 Magic Words:

Sue PeLik said...

wahhhhhhhhhhh sedapnyaaaaa huhuhuhuhu

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

moon terus kecur liur nengok siakap.. huhuhu


amboi..baju baru.. amek arr gambar.. nak tgk nie..hehehe... warna apa?

Fieza79 said...

wowoooo sedappp nyerrr...

Qhaifa Nur said...

lama x makan siakap...
masak stim pun sedap ni...

Kesuma Angsana said...

he he baru je makn ari tu En Hubby masak , mmg sedap!

Ros said...

Salam ziarah...

nur anis said...

yummyy..sedapnya....

Mamamya said...

wahh..marathon ni drop komen..ngeee..

akak pun ada buat siakap stim jugak anne...tp stim ala thai,pperghh..mmg sedap! lenkali buat stim limau plak...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...