Friday, December 21, 2012

Kek tepung beras

Projek baking hari sabtu yang lepas. Tercari2 kuih muih yang boleh dibuat menggunakan tepung beras. Last2 terfikir baik aku kek. So searchlah dalam google terjumpa resepi kek ni dalam MyResepi. Terima kasih pada tuan resepi sebab kongsikan resepi yang mudah sesangat ni.Meh aku share resepi kat sini.


Kek Tepung Beras

Bahan-bahan

1cwn gula halus
1cwn majerin
3 biji telur
1 s/kecil esen vanilla
1 cwn tepung beras
1 cwn tepung kek blue key
Pewarna (ikut suka)
1btl coklat urai ( utk hiasan )

Cara-cara
1. pukul gula n majerin/mentega sampai kembang
2. Masukkkan telur satu-persatu
3. Masukkan esen vanilla
4. Masukkan kedua-dua tepung sedikit demi sedikit. Setelah adunan sebati. Bahagikan adunan dan warnakan. masukkan adunan ke dalam loyang ikut corak yang dikehendaki. Selepas itu,coklat urai bolehlah ditabur ke atas adunan.
5. Akhir sekali bakar,bakar adunan. serelah siap bolehlah dijamu kepada tetamu ( rasanya ckup sedap kerana rangup diluar n gebu di dlm) SELAMAT MENCUBA!!!!!!!!!1)

Kek yang sedap dan lembut. Ada rasa2 beras sikit. Tujuan buat kek tepung beras ni sbb nak ngabiskan stok tepung beras ler.. Kang simpan lelama berulat pulak. Last2 buang jer.. Dari buang baik aku buat kek.

Aku buat kek ni malam so lepas jer masak terus kami ngap2.. Banyak Kasyah makan..

Dapatlah mak sedara aku sefamily merasa kek tepung beras ni. Pakcik aku suke sgt sbb ada rasa2 kek klasik sikit. Alhamdulillah semua orang suka.

Selamat mencuba...

p/s:Tengah layan drama komedi.. Kesian aku terpaksa cover2 gelak..hehe




6 Magic Words:

Qhaifa Nur said...

selalu cari resepi kat MyResepi juga...suka yg simple gitu...

gebu nampak...sedapnya

mama leen said...

rajinnya masak... saya ni beli tepung segera mffin.. masih lagi dalam plastik... hehe

nuyui a.k.a miss YUI said...

wah..nmpk besh ja ni..

Kesuma Angsana said...

KA Pun suka mmg sedap kan!

ieda said...

sedap nieeeeeee
secantik rupenya !

FiZ said...

gebu nmpk ni...aish...*drooling

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...