Thursday, November 6, 2014

Tart nenas gebu gebas

Assalamualaikum...

Raya puasa hari tu, aku langsung tak buat tart nenas. Jangankan buat, beli pon tak. Kononnya masa raya nanti mesti ada jumpa tart nenas kalau pergi beraya. So makan puas2 kat rumah orang.. hahaha. Tapi bila time raya, aku kecewa sbb kebanyakan tart nenas yang aku jumpa tak sedap dan tak menepati citarasa aku. Aku suka tart yang gebu2 ala2 cair dimulut tp ada sikit rapuh.. Senang citer yang sedap ler. So tak puas hati disitu. Even tart nenas mak mertua akupun tak kena dgn tekak aku. huhuhu..

Makanya, masa raya haji tu, aku merajinkan diri buat gak tart nenas sbb teringin sangat. Dah kalo yang belipon tak kena dgn selera nak tak nak kena buat jugak. Sebelum ni aku dah pernah buat guna resepi ini tapi kali ni guna resepi lain pulak. Lebih kurang je sebenarnya cuma kali ni tambah minyak sapi yang membuatkannya lebih umph.. Aku ni kalo biskut2 guna minyak sapi mmg feveret lah.  Jadi atas permintaan kawan aku kat fb suh share resepi, so inilah dia tart nenas gebu gebas yang aku suka.




Sumber asal : Dapur Mina

Bahan2 (My style..)

250 gram butter
1 sudu minyak sapi
2 biji kuning telur
3 sudu gula (dikisar halus)
4 sudu tepung jagung
3 cawan tepung gandum
Jem nenas secukupnya

Cara2.
1. Pukul butter, minyak sapi dan gula hingga sebati menggunakan senduk.
2. Masukkan kuning telur dan pukul lagi. Tak perlu lama mcm buat kek tu. Memadai hingga sebati.
3. Masukkan tepung dan uli hingga menjadi doh. Untuk resepi ni just nice je tepung tu dgn adunan butter. Tapi kalu agak2 mcm lembik tambahkan tepung jagung.  Kalau terlebih keras pulak tambah minyak sapi. Pandai2lah adjust.
4. Bentukkan ikut suka. Nak canai dan terap boleh. Nak gulung pon boleh. Kite yang buat die.
5. Bakar pada suhu yang sesuai dgn oven korang. Oven aku dalam 175 celcius selama 20 minit.

Seriusly ini memang versi tart nenas yang aku suka. Sedap sangat kat tekak aku ni. Berlemak2 rasa dia... Disebabkan sedap, tart nenas yang aku buat raya haji haritu habis dlm masa 2 hari je.. Huwargh tak dpt nak bawa balik. Hari tu mak aku baik hati buatkan lagi tart nenas ni sbb jem nenas aku tinggalkan kat kg. Minyak sapi pon sama so mak aku tinggal buatkan je.. Yay yay dpt sebalang bawa balik..hehe. Hari2 makan tart nenas tp mkn limit 2 je sbb takut habis..hahaha...

Daaaaaaa...

p/s: Hati melonjak2 nak gi bercuti tp tak boleh sehinggalah hujung tahun..Sabar sikit naaaa....

9 Magic Words:

Kesuma Angsana said...

tq share resepi... ada tambah minyak sapi yer.. resepi baru ni !

lieyalatif said...

lieya pun suke tart nenas...tapi kene tgk tepung nye dulu..tak mo yg tebal2...kalo tart bunga lieya suke ..mak lieya pun rajin buat tart bunga....

- said...

suka gak tat nenas..tp xpenah nak buat..tau beli je..hehehehe

nuyui a.k.a miss YUI said...

tu dia kemain sedaaapp.

adda syuhada said...

In sha allah nak cuba la lepas ni

nadia mansor said...

kita suka sgt tart nenas ni...susah nak cari yang sedap..nak buat sendiri mcm x yakin je..hihi

aTieYusof Family said...

Rajinnnya... hehe..nampak sedap tart nenas.. boleh cuba nti..TQ share resepi..:)

husna zahidi said...

hahaha boleh bersabar ke makan dua biji je sekali makan??

LYAfrina said...

waa..rajinnya anne.. lya dh bertahun kot x buat kuih2 raya ni.. dulu pnh tlg mama buat tart nenas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...