Tuesday, October 11, 2016

Musim buah, kek coklat, biskut coklat cip dan pulut santan durian

Assalamualaikum..

Bertemu lagi kita ye.. Badan aku ni sakit-sakit sbb haritu beria sangat join zumba ala2 kickboxing masa hari sukan negara. Bukan senang weh aku nak join aktiviti gitu tapi sebab kebetulan mak abah aku dtg sbb nak gi kenduri kawen, so amiklah kesempatan pergi join hari sukan negara kejap... Tu yang badan sakit2 tu.. Setahun sekali bersenam kata ko.. hahaha

Dah moh ke cerita pasal musim buah. Masa betul2 musim durian haritu aku tak balik kampung pun sbb aku plan nak balik raya haji je. Bila balik raya haji musim buah durian dah tinggal hujung jadi mmg tak merasalah sbb akupun tak beria nak makan durian. Tapi masa raya haji tu buah dokong tengah lebat berbuah. Memang pulun makan dokong jelah. Pokok cuma 2 je tapi muai betul buahnya. Semua sedara mara merasa.. Kalau jual mmg banyak dpt tapi abah aku kata sedekah jelah. Akupun siap bawa balik opis. Tak sangka bos2 jepun aku suka makan.. tak sia2 panjat. hehe

Gigih suamiku panjat pokok dokong.. Tapi abah aku lagi hebat panjat.. Aku yang seriau. Buah dokong bukan boleh amik guna galah sbb nanti die lerai habis ke bawah so kena gunting tangkai segugus segugus gitu. Yang ni pokok kat kebun abah. Pepagi bangun terus gi kebun. Kasyah pon seronok dpt gi kebun. Aku pulak sibuk kutip cili api. Banyak kot. Merata2 pokok cili kat kebun tu. Geram tgk. 

Petang raya haji, tekak aku ni teringin betul nak makan benda manis2. Jadi aku selongkar kat dapur mak aku cari apa bahan yang ada. Last2 aku buat kek coklat je. Siap adun kek, terus buat biskut coklat cip. Gigihkan.. haha. saka rajin aku ni datang tak tentu masa..kehkehkeh.

Yang ni pulak pulut dengan santan durian. Lama dah teringin tapi sbb aku xleh nak makan manis sbb diet masih on so aku hold dulu. Kebetulan masa mak aku ada kat rumah sbb jaga Rayyan, ada pulak van orang jual durian kat depan rumah. Terus minta husband beli dua biji. Sebiji makan, sebiji lagi buat santan durian.. Ahhh rasa nikmat giler dapat makan. Terus kecur liur balik.. huhuhu.. Gara2 makan manis terus berat naik sekilo.. hahaha stress mak nak. Nak turun sekilo makan minggu, tapi nak naik sekilo sehari je.. nyampah betul.

Okaylah guys, cukup sampai sini dulu. Nanti2 aku citer lagi ye.. Daaaaaaa

7 Magic Words:

nuyui a.k.a miss YUI said...

pergh sdp dokong tuu.. mak yui suka sgt buah ni..

lieyalatif said...

nak turun sekilo berminggu...nak naik sekilo sehari je...hahahaah aku suke statement nie...mmg betul pun wey...seksa tgk jarum penimbang tuuu

eima said...

syoknye ada dusun ...
dok teringin nk mkn durian ni tp musim dah abis kan ... hmmm

Zee Suhaini said...

selongkar ajer dapo terus jadi kek..hebatlah camtu..

Love Razila said...

Wah!!sedap eh santan durian?? xpernah makan lagi.

Eh!! samalah kite Anne, naik berat sekejap je...nak turun berat tu makan tahun kot. HAHAHA stress gak!

nini said...

Makkkkk puluy doyannnnn tuuuu....sedappppp aih

LYAfrina said...

Musim buah skrang x sama nikmat n best gn musim buah zmn kecik dlu.. rindunya kngan dlu..musim buah ke..lya n sepuou2 sibuk blik kmpung..msuk dusun n kutip segala jns buah..mkn ramai2..syoknyer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...